PRAVIDLA
HRY
Hra v bowlingu se sestává z deseti částí. Hráč hraje v každé z prvních
devíti částí dvě vypuštění (dva hody). Pokud jsou prvním vypuštěním
(prvním hodem) poraženy všechny kuželky, druhé vypuštění se nehraje. V
desáté části hraje hráč tři vypuštění, v případě, že je započítán
(docílen) STRIKE nebo SPARE, jinak pouze dvě vypuštění. Všechny části
hry musí být u každého hráče bowlingu provedeny podle pravidel.
Automatické počítací zařízení může být použito, pokud bude schopno
provádět tisk záznamu o skóre část k části a i jinak vyhovovat
počítacím a hracím pravidlům hry. Vypuštění (hod) je provedeno, pokud
hráčova koule protne hraniční čáru hracího území. Vypuštění musí být
provedeno osobně a manuálně.
BODOVÁNÍ
|
|
|
Strike
100% zásah jedním hodem
|
|
Spare
100% zásah po dvou hodech
|
Počet shozených kuželek u hráčova prního vypuštění je označen v malém
čtverci v horním levém rohu této části a počet shozených kuželek u
hráčova druhého vypuštění je označen v horním pravém rohu.
Pokud není při druhém vypuštění v části shozena žádná ze stojících
kuželek, bude počet označen (-). Počítání pro dvě vypuštění v části
bude zaznamenáno okamžitě.
STRIKE
Strike je proveden, pokud je shozena celá sada kuželek při prvním
vypuštění v části. To je označeno (X) v malém levém horním čtverci v
části. Počítání pro jeden strike je 10 plus počet kuželek shozených v
následujících dvou vypuštěních.
DOUBLE
Dva po sobě jdoucí striky
jsou double. Počítá se pro první strike 20 plus počet kuželek sražených
v první následující části po druhém striku.
TRIPLE
Tři po sobě jdoucí striky
jsou triple. Počítá se pro první strike 30. K dosažení nakoulení
maximálních 300 bodů musí hráč nakoulet 12 striků za sebou.
SPARE
Spare je počítáno, pokud
neporažené kuželky po prvním vypuštění v části jsou při druhém
vypuštění v téže části doraženy. Značí se (/) v malém čtverci v pravém
horním rohu části. Počítání pro spare je 10 plus počet kuželek
shozených při hráčově následujícím vypuštění.
HRA
Jedna hra je sestavena z 10
rámečků. Na začátku každého rámečku se hráč snaží povalit všech 10
kuželek.
Pokud je úspěšný, výsledek je STRIKE a končí rámeček. Když po prvním
hodu ještě některé kuželky stojí, háže se druhá koule. Pokud jsou pak i
ostatní kuželky sraženy, výsledek je SPARE. Když však 1 nebo více
kuželek zůstává stát i po druhém hodu, výsledkem je otevřený rámeček.
Hráči se připisuje pouze počet padlých kuželek.
Pokud hráč uhraje SPARE, připisuje si 10 bodů plus počet sražených
kuželek v dalším hodu. V rámečku se tedy do dalšího zásahu neobjeví
žádné bodování. Např. pokud hráč, který po SPARE uhraje novým hodem 6
bodů, dostane body za těchto 6 kuželek přidané k těm 10 bodům za SPARE.
Takže, až teď se ví, že SPARE měla cenu 16 bodů.
STRIKE má hodnotu 10 plus počet kuželek sražených v následujícíh 2
hrách. Řekněme, že po STRIKE následuje rámeček, ve kterém hráč shodí 5
na první hod a další 3 na druhý hod. STRIKE bude nyní mít hodnotu
10+5+3, tedy celkem 18 bodů. Výsledek každého rámečku je přidán ke
score předchozího rámečku, až dosáhne výsledků pro 10 rámečků.
Pokud se uhraje v konečném rámečku SPARE, musí se házet ještě jedna
koule, aby se určila hodnota té SPARE. Ze stejného důvodu se musí po
STRIKE v posledním 10. rámečku házet ještě 2 x, aby se moha zapsat
hodnota předchozí STRIKE.
Podílení prémií - bodovací systém není jen jednoduché sčítání sražených
kuželek. SPARE a STRIKE umožňují získat zvláštní prémii. Bodovací
systém bohatě odměňuje po sobě jdoucí STRIKE.
Ve skutečnosti jsou opravdu vysoko bodované hry přes 200 bodů možné
pouze shromažďováním STRIKE.