PRAVIDLAHRY
Hra v bowlingu se sestává z deseti částí. Hráč hraje v každé z
prvníchdevíti částí dvě vypuštění (dva hody). Pokud jsou prvním
vypuštěním(prvním hodem) poraženy všechny kuželky, druhé vypuštění se
nehraje. Vdesáté části hraje hráč tři vypuštění, v případě, že je
započítán(docílen) STRIKE nebo SPARE, jinak pouze dvě vypuštění.
Všechny částihry musí být u každého hráče bowlingu provedeny podle
pravidel.Automatické počítací zařízení může být použito, pokud bude
schopnoprovádět tisk záznamu o skóre část k části a i jinak
vyhovovatpočítacím a hracím pravidlům hry. Vypuštění (hod) je
provedeno, pokudhráčova koule protne hraniční čáru hracího území.
Vypuštění musí býtprovedeno osobně a manuálně.
BODOVÁNÍ
|
|
|
Strike
100% zásah jedním hodem
|
|
Spare
100% zásah po dvou hodech
|
Počet shozených kuželek u hráčova prního vypuštění je označen v
malémčtverci v horním levém rohu této části a počet shozených kuželek
uhráčova druhého vypuštění je označen v horním pravém rohu.
Pokud není při druhém vypuštění v části shozena žádná ze
stojícíchkuželek, bude počet označen (-). Počítání pro dvě vypuštění v
částibude zaznamenáno okamžitě.
STRIKE
Strike je proveden, pokud je shozena celá sada kuželek při
prvnímvypuštění v části. To je označeno (X) v malém levém horním
čtverci včásti. Počítání pro jeden strike je 10 plus počet kuželek
shozených vnásledujících dvou vypuštěních.
DOUBLE
Dva po sobě jdoucí strikyjsou
double. Počítá se pro první strike 20 plus počet kuželek sraženýchv
první následující části po druhém striku.
TRIPLE
Tři po sobě jdoucí strikyjsou
triple. Počítá se pro první strike 30. K dosažení nakoulenímaximálních
300 bodů musí hráč nakoulet 12 striků za sebou.
SPARE
Spare je počítáno,
pokudneporažené kuželky po prvním vypuštění v části jsou při
druhémvypuštění v téže části doraženy. Značí se (/) v malém čtverci v
pravémhorním rohu části. Počítání pro spare je 10 plus počet
kuželekshozených při hráčově následujícím vypuštění.
HRA
Jedna hra je sestavena z
10rámečků. Na začátku každého rámečku se hráč snaží povalit všech
10kuželek.
Pokud je úspěšný, výsledek je STRIKE a končí rámeček. Když po
prvnímhodu ještě některé kuželky stojí, háže se druhá koule. Pokud jsou
pak iostatní kuželky sraženy, výsledek je SPARE. Když však 1 nebo
vícekuželek zůstává stát i po druhém hodu, výsledkem je otevřený
rámeček.Hráči se připisuje pouze počet padlých kuželek.
Pokud hráč uhraje SPARE, připisuje si 10 bodů plus počet
sraženýchkuželek v dalším hodu. V rámečku se tedy do dalšího zásahu
neobjevížádné bodování. Např. pokud hráč, který po SPARE uhraje novým
hodem 6bodů, dostane body za těchto 6 kuželek přidané k těm 10 bodům za
SPARE.Takže, až teď se ví, že SPARE měla cenu 16 bodů.
STRIKE má hodnotu 10 plus počet kuželek sražených v následujícíh
2hrách. Řekněme, že po STRIKE následuje rámeček, ve kterém hráč shodí
5na první hod a další 3 na druhý hod. STRIKE bude nyní mít
hodnotu10+5+3, tedy celkem 18 bodů. Výsledek každého rámečku je přidán
kescore předchozího rámečku, až dosáhne výsledků pro 10 rámečků.
Pokud se uhraje v konečném rámečku SPARE, musí se házet ještě
jednakoule, aby se určila hodnota té SPARE. Ze stejného důvodu se musí
poSTRIKE v posledním 10. rámečku házet ještě 2 x, aby se moha
zapsathodnota předchozí STRIKE.
Podílení prémií - bodovací systém není jen jednoduché sčítání
sraženýchkuželek. SPARE a STRIKE umožňují získat zvláštní prémii.
Bodovacísystém bohatě odměňuje po sobě jdoucí STRIKE.
Ve skutečnosti jsou opravdu vysoko bodované hry přes 200 bodů
možnépouze shromažďováním STRIKE.